zaterdag 6 mei 2017

Illegaal

RGB Free, by JAZZA
Een paar dagen geleden waren er ineens drie stekjes op mijn dakterras verschenen. Ik zag ze toen ik toevallig een blik uit het raam wierp. Of eigenlijk zag ik het meest linkse stekje, van mij uit gezien.
  Dat het er drie waren, ontdekte ik later pas.
  Ik had die dag een hoop bezigheden en pas aan het einde van de dag was het moment daar: ik ging poolshoogte nemen.
  Jas aan, schoenen aan.
  Das om: het lijkt alleen maar kouder te worden. Ik stapte mijn dakterras op, dat feitelijk begint na een trapje, een stenen paadje en nog een trapje.

  De drie stekjes stonden erbij alsof ze er altijd al hadden gestaan.

  Eigenlijk waren het stekken, ze waren ongeveer even groot als ik zelf. Ook hadden ze prijskaartjes: ze kostten alle drie 45 euro. Het waren groene dingen die om houten steunstokken kronkelden.
  Feitelijk wist ik niet eens zeker dat het stekken waren, maar dat was wel het eerste dat bij me opkwam.
  De conclusie was onvermijdelijk: ik had te maken met een illegale stekjeskweker die mijn dakterras gebruikte voor zijn snode plannetjes.

  De dagen daarop bleven de stekjes precies staan waar ze stonden. Ze hadden iets triomfantelijks over zich, alsof het een ontzettende stunt was dat ze daar doodgemoedereerd een beetje op mijn dakterras stonden te stekken.
  En toen waren ze ineens weer verdwenen.
  Als je niet beter wist, waren ze er nooit geweest. Maar dit is zeker nog niet het einde van het verhaal: het onderzoek is pas net geopend en de waarheid rond de mysterieuze stekken zal ooit boven water komen.